Banken som innrømmet at den ikke var viktig – og dermed ble akkurat det
Alle banker ønsker å få tak i unge førstegangskjøpere av bolig.
For selv om mange arver en bankforbindelse av sine foreldre, har de færreste kunnskap om banker, langt mindre en preferanse. Sparebanken Sør er en av de store sparebankene i sør Norge, men i målgruppen var de nesten ukjente og ganske irrelevante. Å snakke generisk om boliglån var ikke særlig effektivt, så målet var å finne en mer innsiktsfull måte å få førstegangskjøpere til å vurdere akkurat Sparebanken Sør.
Begynte med målgruppeinnsikt
NOSLEEPTILLBROOKLYN fikk utfordringen og angrep oppgaven ved å lete hos målgruppen. I sitt verktøy Tiger Insight, der forskjellig type adferds- og holdningsdata fra blant annet 10 år med Palmesus ligger inne, gjorde teamet flere interessante funn. I følge rådgiver og kreatør Aris Theophilakis valgte byrået bevisst å forfølge indikasjoner om at «bank er uinteressant for denne målgruppen, selv om de faktisk trenger banktjenester.»
– Uten å gå for mye i detalj, så jobbet vi ut fem forskjellige konseptuelle retninger som reflekterte denne grunnsinnsikten, altså hvordan snakke om boliglån uten å snakke om boliglån, sier Theophilakis.