Spill hører med til påska. Men kjenner du historien til Bingo og Yatzy?
Edwin S. Lowe innvandret til USA i 1928. Et år senere, midt under depresjonen, startet 19-åringen et selskap som gjorde han til en veldig rik mann.
Edwin fikk raskt jobb som reisende selger av leketøy.
På et karneval i Georgia møtte han noen som spilte det de kalte «Beano». Her la de bønner på et brett når riktig tall ble trukket. Historien forteller at en av deltakerne, ved en feil, begeistret ropte «Bingo!» når han hadde vunnet.
Edwin så umiddelbart potensialet, men syntes «Beano», fra bønner, var et kjedelig navn. Han omdøpte det til «Bingo» og industrialiserte det. Firmaet han startet, «E.S. Lowe», hadde fem år senere 1000 ansatte som jobbet døgnet rundt med å lage bingoutstyr, og andre spill.
Timingen var perfekt. I «de harde trettiåra» måtte folk kutte på fornøyelser, men spill kunne mange ta seg råd til. Spillene han produserte er i dag samleobjekter for entusiaster verden over.
Lowe fikk aldri varemerkebeskyttet navnet «Bingo», men han delte flere ganger sin overbevisning om at navnet var en viktig grunn til suksessen.
Og han ga seg ikke med Bingo!
I 1956 hadde et velstående canadisk par et terningspill de kalte «Yacht Game», siden de spilte det med venner på yachten sin.
Paret henvendte seg til Lowe for å få masseprodusert noen spill de kunne gi i gave til vennene sine.
Igjen så Lowe potensialet!
Han endte opp med å kjøpe rettighetene til spillet av paret, i bytte mot 1000 gavesett.
Også denne gangen syntes Lowe navnet var for kjedelig.
If the name is boring, people will think the game is boring, and nobody wants a boring game
Han endret det fra «Yacht Game» til det mer spenstige «Yahtzee» («Yatzy» på norsk), og solgte 40 millioner sett de neste årene!
I 1973 ble selskapet solgt for 1,5 milliarder kroner (i dagens verdi) til det som i dag er kjent som «Hasbro», og Edwin gikk inn i eiendomsbransjen.
I dag eier hans barnebarn det som omtales som «an apartment like nothing else on the Upper East Side» i New York.
Litt av æren for det må tilskrives bestefarens evne til å se verdien i gode merkenavn.
Vi vet ikke hva Edwin hadde tenkt om navnet NOSLEEPTILLBROOKLYN. Men kjedelig? Neppe.
Finn frem spillene!
God påske!