Kjenner du på FOBO (Fear of Becoming Obsolete/Frykten for å bli utdatert)?
Sam Altman, gründer og leder av OpenAI, gir ikke mange intervjuer, men nylig fant han tid til en to timers podkast med Lex Fridman.
OpenAi er mest kjent for ChatGPT, og sitatet i overskriften er Altmans egne ord i denne podkasten.
Er du ikke i humør til to timer nerding om AI, gir vi deg her et to minutters sammendrag:
Om å få sparken i OpenAI
Han påstår at det er viktig for AI-sikkerheten at han er tilbake som daglig leder. Fridman presser han på hva han konkret mener, men får ingen tydelige svar.
Om Elon Musks rettssak mot OpenAI
Altman er skuffet, håper de kan få til et fredelig samarbeid, og sier at det er viktig å enes om felles mål for AGIs fremtid. (AGI = Atificial General Intelligence. En slags AI 2.0).
Om ChatGPT 4
Den «kind of sucks»
– ChatGPT viser “gjennomsnittet av internettet” og menneskelig fremgang kommer nesten aldri fra midtpunktet. Kreativitet kommer fra ytterkantene.
Våre tanker går til «The Crazy Ones», som Apple kalte de i en av våre favoritt reklamefilmer.
De fortsetter å drøfte viktigheten av kritisk tenkning, og at de selv bruker Chat GPT som en sparringspartner, og ikke som en fasit.
Kloke ord.
Om Chat GPT 5 og Q*
Han antyder at GPT 5 blir sluppet før sommeren, og mer enn antyder at spranget blir enormt. «Mer integrert, intuitivt, og kanskje til og med kreativt». Om Q* holder han fortsatt kortene tett til brystet.
«Q*» (uttales Q star) er et rykte om at OpenAI har gjort et teknisk gjennombrudd som vil kunne utvikle ekstremt mye kraftigere AI-modeller. Et rykte knyttet til sparkingen og gjeninnsettelsen av Altman.
Vi vet ikke hva som ligger i ryktet, men vi vet at det å dyrke rykter og mystikk er et ganske effektivt grep for å holde seg interessant.
Om Sora
Her går de inn i en lengre diskusjon om hvorvidt Sora viser at det ikke er så usannsynlig at vårt eget univers er en av utallige simuleringer.
Spennende og morsomme drøftinger, men våre hjerner er ikke helt overbevist.
At Sora blir et viktig verktøy i kommunikasjon, derimot, det tror vi på!
Sora er OpenAIs kommende “tekst til video modell”
Den som ikke kjenner på FOBO innimellom lyver, eller er 17 år.
Men de som virkelig bør kjenne på det, er de som ikke lærer seg å bruke nye verktøy.
Både on- og offline
Enten vi bruker trekull, pensler, foto – eller Sora. Er det noen kommunikasjonsform som slår fysiske opplevelser?
Personlig og direkte kobling mellom merket og forbrukeren gjennom syn, hørsel, lukt, smak og berøring.
Ikke bare er det differensierende i forhold til overfloden av digital kommunikasjon. Vi vil påstå at det skaper sterkere følelsesmessige forbindelser, og rikere minner, knyttet til et merke.
Her kan du lese mer om NOSLEEPTILLBROOKLYNs satsing på Brand Experience (BX).