Mange av oss har fått nye vaner under pandemien, eller kanskje helst uvaner, som hjemmekontor der man slipper å kle helt på seg, men kan være superkomfortabel «under bordet», eller utenfor synsvidde og skjerm rett og slett.
Vi har vent oss til blindsoner i hverdagen der du er usynlig, og kan sprade rundt i undertøyet. Dette er vaner som selvfølgelig er umulig å videreføre når du igjen skal ut i hverdagen, ta bussen og møte alle kollegaer på jobb igjen. Men innsikten tok Agder kollektivtrafikk med seg når de ønsket en litt myk start på normalen igjen.
– Uten at vi tror dette er et stort problem, er det et gjenkjennelig fenomen kampanjen bruker for humoristisk minne på at ting er som normalt, og at du kan ta bussen som vanlig igjen, sier markeds-og kommunikasjonssjef Terje Mathisenhos AKT (artikkelen fortsetter under filmene).
Gikk på luften dagen etter pressekonferansen
NOSLEEPTILLBROOKLYN fikk kampanjen på luften dagen etter at regjeringen offisielt åpnet Norge igjen sist helg. Byrået hadde jobbet gjennom sommeren med ulike scenarioer og i august gikk de til produksjon av «buksekampanjen».
– Vi ønsket å minne folk på at bussen var et hyggelig alternativ, fordi mange i tillegg til å slutte med bukser, også hadde begynt å kjøre mer privatbil igjen. Vi ville ikke slå folk i hodet med miljøregnskap eller tidtabeller, de fleste kjenner fordelene og kan raskt finne frem til rutetidene. Så dette handlet mer om top of mind enn om posisjonering, sier rådgiver Terje Ugland. Kampanjen går digitalt og sosialt, samt på utendørs, avis og radio.