Den beste radioreklamen i mars var en dramatisk tekst skrevet for å selge garasjeporter fra Hörmann.
Kreativt Forum
Av Harald Grenne, 23.april, 2021
Hörmann er med god margin Tysklands, og Europas, ledende produsent av garasje- og industriporter. Hörmann er markedsleder i Norge og har relativ god navnegjenkjennelse, da navnet er synlig innen internasjonale skiskyting- og fotballarrangementer, sponsorater som Hörmann sentralt i Tyskland er ansvarlige for. Men assosiasjon til riktig kategori og premium kvalitet var lav, og kunder på jakt etter de beste portene kunnen fort forledes til å tro at andre leverandører hadde like gode løsninger.
Nosleeptillbrooklyn har utviklet en strategi som både adresserer langsiktige og kortsiktige behov samlet under konseptet «Noen ganger trenger du Hörmann. Verdens kanskje beste garasjeport». Konseptet ble utviklet etter det byrået kaller en kreativ sprint der hele huset (ca 30 stykker) jobber på en brief i 60 minutter basert på seks valgfrie kreative teknikker á 15 minutter hver.
Her kan du høre resultatet slik det ble tatt ut i radioreklamen:
«Hör, hör!»
Juryens begrunnelse: «Mars-vinneren av Sølvmikken er et hörespill tro mot sjangeren: en dramatisk tekst spesialskrevet for radiomediet. Hva mer kan en annonsørfinansiert radiokanal egentlig be om? De små teaterstykkene er godt kommet på, festlig skrevet og mesterlig utført. Og når garasjeporten – eller sceneteppet – først går ned, går det opp for oss at dette kvalitetsproduktet virkelig er i stand til å holde uønskede gjester – og sølvmikk-konkurrenter – ute. Hör, hör!»
Kreativt team består av Aris Theophilakis og Pål Wehus, mens produksjonsselskapet var Sagveien Resort.
– Som en del av et større team rykket vi ut og fant en brief. Nedstøvet og delvis neglisjert. Sabotage?! Neppe, for den viste seg å være sølv verdt, Kristin Brattaas Hansen og Hörmann stod det på den. For lovens glade arm går solen og garasjeporten aldri ned. Fortsettelse følger, lover Theophilakis og Wehus.
Ansvarlig hos kunde er nevnte Kristin Brattaas Hansen.